Zvuk.sk

+421 2 20 999 700

Recenzia nástrojového mikrofónu Audio-Technica ATM350

Audio-Technica je výrobca pokrývajúci široké spektrum štúdiovej ale i stage zvukovej techniky. Najväčší podiel jej výrobkov predstavujú veľmi kvalitné mikrofóny. Jedným z nich je aj profesionálny kondenzátorový mikrofón ATM350. Jedná sa o nástrojový mikrofón určený primárne na blízke snímanie dychových a sláčikových nástrojov.

Balenie

V kartónovej krabici s dobre dizajnovanou plnofarebnou potlačou sa nachádza mikrofón zasunutý do špeciálneho štipcového úchytu s penovým protiveterným krytom. Na sláčikové nástroje ho pripevníte priloženým držiakom zo suchého zipsu. Mikrofón môžete prenášať v kvalitnom mäkkom ochrannom púzdre. Ďalej v krabici nájdeme návod na použitie a medzinárodné záručné podmienky.

Audio-Technica ATM 350

Vyhotovenie

Mikrofón má dlhý štvormetrový tenký kábel zakončený mini XLR konektorom, ktorý je zasunutý do modulu, ktorý slúži zároveň aj ako basový filter a redukcia na klasický XLR konektor. Mikrofón je kondenzátorový, takže potrebuje fantómové napájanie +48V. Basový filter poskytuje útlm do 80Hz do -12dB. Využijete ho napríklad pri ozvučovaní saxofónu alebo klarinetu.

Držiak so štipcom je riešený patentovanou technológiou UniMont, kde dokážete veľmi jednoducho a presne nasmerovať mikrofón ku zdroju zvuku. Držiak má úchyty aj na kábel, ten potom nezavadzia pri hraní a drží mikrofón pevne na mieste. Mikrofón je vsunutý do špeciálneho penového protiveterného krytu, ktorý svojou štruktúrou neovplyvňuje snímanie vyšších a ultrasonických frekvencií. Štipec má gumové čeľuste, ktoré pripnete s ľahkosťou na akýkoľvek nástroj – rozovierajú sa približne do 1 cm. Drží spoľahlivo bez obavy z vyšmyknutia sa.

Držiak zo suchého zipsu využijete pri ozvučovaní sláčikových nástrojov. Mikrofón vybratý zo štipcového držiaka jemne vsuniete do pripraveného otvoru a držiak upevníte tesne pod kobylku nástroja priamo na struny. Dôsledok na zvuk nástroja to nebude mať žiaden (ak sa mikrofón alebo držiak kobylky priamo nedotýkajú). Zo skúseností odporúčam umiestňovať mikrofón tak, aby bol pod vrchnou hranou kobylky. Mikrofón vtedy berie čistý zvuk kobylky a nie zvuk pohybu sláčika a zvuk je potom prirodzenejší a plnší, a nie je až tak výškový.

Audio-Technica ATM 350

Zvuk

Umiestnite mikrofón, zapojte ho, vyrovnajte všetky korekcie na nulu a začnite hrať. Takto jednoducho by sa dala charakterizovať celá príprava zvuku snímaného týmto mikrofónom. Či sa jedná o violončelo, kontrabas, husle, violu, saxofón, klarinet, hoboj, flautu, cimbal, perkusie, zvuk je vždy prirodzený, plný energie vyžarujúcej z hry. Pokiaľ máte kvalitnú aparatúru, dostanete zvuk v porovnaní 1:1 s originálom. Žiadne DSP, žiadne korekcie, ekvalizéry. Len mikrofón, mixpult, zosilňovač, reproduktory a publikum.

Mikrofón zosníma všetko od 40 Hz do 20 kHz rovnakou intenzitou. Zvuk nástroja sa krásne pretlačí cez všetko ostatné. Niekedy nebolo ľahké postaviť na jedno pódium tento mikrofón napr. na violončele a mikrofón pre speváka. Vtedy som musel trochu ubrať parametrické stredy na violončele, aby sa spevák a nástroj medzi sebou „nebili“. V prípade, ak ozvučujete majstrovský koncert jediného nástroja, nie je čo riešiť.

S maximálnym akustickým tlakom 149dB je ideálny aj pre dynamické a hlasné hranie bez skreslenia. Veľké rozdiely v dynamike zosníma čisto, bez počuteľných šumových prechodov spôsobených „zotavením sa“ membrány alebo mriežky mikrofónu po vysokom tlaku tak, ako to býva zvykom u lacnejších mikrofónov iných značiek.

Autor: Zuštin František

Audio-Technica ATM Audio-Technica ATM 350

Hore